Velkommen til Sjarm og Gledes blogg om klær, interiør, oppussing, dekking av bord, reise osv.

Sjarm og Glede er en godtebutikk for damer ;-) Menn er selvfølgelig også hjertelig velkommen ;-) Vi har ett kjempestort utvalg i gaver, interiør, klær, smykker, belter, noe sko mm. Sjarm og Glede er rett og slett en skattekiste midt i Storgaten 15 i Rakkestad i Østfold.

Åpningstider: man-fre 10.00-16.30, tors 10.00-18.00, lør 10.00-15.00.

Vi har dessverre ingen nettbutikk. Vi kan evt sende i posten, om det er enkelte varer dere vil ha, og bor langt unna ;-) Jeg garanterer ikke at jeg har varene igjen på lager, men det er jo bare å spørre på hringsor@online.no Dere finner oss også på Facebook ;-)


Du er besøkende nr : Free Hit Counters

torsdag 10. november 2011

Hotell Gästis i Varberg

Hei, nå er det jammen lenge siden jeg lagde ett skikkelig blogginnlegg ;-) Det skal jeg gjøre noe med nå tenkte jeg ;-) 
Det har skjedd mye siden sist, jeg går på krykker om dagen bla...... Under en zumbatime sa det pang i leggen min. Det bar avgårde til legevakt og sykehus, og jeg fikk konstatert at jeg hadde brist i muskelen... ;-( 
Det var fryktelig vondt og det måtte bare gro av seg selv. Jeg måtte forberede meg på noen uker med beinet høyt og i ro.... Det er jo lett når man driver egen butikk, og skal fyke rundt og lage juleutstillinger om dagen ;-) Jaja det var ikke det jeg skulle blogge om i dag ;-) Nei i dag skal jeg nemlig blogge om 
Hotell Gästis i Varberg i Sverige ;-)
Vi er av den impulsive sorten og dro avgårde uten at vi hadde noen overnatting i boks......
Det gjorde vi forøvrig i fjor sommer også, da satte vi oss i bilen og dro avgårde til Italia. Da hadde vi overnatting den første helgen i Milano, og etter det visste vi ingen ting. Det ordnet seg den gangen også, men det er en annen historie......

I sommer dro familen på en tur til Varberg i Sverige. Vanligvis pleier vi å ligge på ett lite sted langt inni bøkskogen som heter Åkulla. Der er det noen hytter man kan leie ved ett ferskvann. 
Vi tok det for gitt at det var ledig der, slik det pleier å være når vi kommer uanmeldt....... 
Men neida...... denne gangen var det en rokonkurranse der og alle hyttene var opptatt. 
Dermed dro vi inn til Varberg og regnet med at vi fikk vel en overnatting der. 
Det ikke var spesielt lett å få overnatting på sparket midt i fellesferien, men etter mye sjekking fram og tilbake ordnet det seg. 
Vi endte på hotell Gästis som ligger sentralt ved jernbanestasjonen. Det var ett utrolig sjarmerende hotell og vi kunne ikke fått ett bedre hotell etter min mening. Å gå rundt i det hotellet var som å gå på oppdagelsesferd, og vi ble stadig positivt overasket ;-) Se bare nedenfor på den utrolig fine vasken vi fant i "Leninbadet" på hotellet ;) Jeg som er så glad i interiør holdt nesten på å dåne da jeg så den ;-)


Allerede på utsiden ser man at det er gammelt, og at det er noe helt spesielt med dette hotellet......og at det gav ett inntrykk av noe spennende............
Bli med videre og se hva vi fant på innsiden ;-)


Mens jeg tok bilder av fasaden fikk jeg plutselig følelse av at noen holdt øye med meg... og ganske riktig, det stod en mann i døren og kikket mot meg...... Hvorfor stod han bare der, og hvorfor stirret han slik? Å ja han snakket i telefonen, men jeg kunne ikke høre han si noe...... Han stod da merkelig stille..........
Forundret over denne mannen kikket jeg opp, og fikk plutselig se en mann i ett av vinduene som satt og barberte seg.... Hmmm vinduskarmen det var jo en merkelig plass og gjøre slikt, og på denne tiden av døgnet.....


Ved nærmere ettersyn skulle det vise seg at disse to herremennene står der til alle døgnets tider da de er malt ;-) Morsomt :-) Dette skulle vise seg og bare være begynnelsen på den flotte opplevelsen.......

Inngangspartiet bærer preg av å være pusset opp på 80 tallet etter fargene å dømme. Som dere ser var det masse bilder, trofeer fra jakt, en flott lysekrone, en gammel klokke, skilt og andre spennende ting der.
Da vi sjekket inn på dette søte hotellet så var vi egentlig ganske sultne alle sammen. Det var forholdsvis dyrt å leie for en natt på hotell Gästis, men i denne summen så inngikk det kveldsmat :-) Spisesalen var så utrolig vakker, se bildene nedefor. Den gamle blå/hvite kakkelovnen tok nesten pusten fra ei interiørdame som meg.
Vi fikk servert en herlig hjemmelaget fiskesuppe med masse godsaker oppi, bla fløte :-) Mmmm jeg får vann i munnen bare på tanken, for det var så godt ;-D
Mens vi forsynte oss av all den deilige maten ved denne vakre gamle skjenken, fikk jeg plutselig se en svensk hundrelapp...... Jeg bøyde meg ned for å ta den opp..... Uansett hvor mye jeg prøvde å få tak i den så gikk det ikke.........
Det var rett og slett ikke mulig å få den opp, da den satt fast i golvet under lakken ;-)
Mannen min fikk seg en god latter da han så hvor lang i maska jeg ble.......
Han hadde nemlig sett den eldste sønnen vår gjøre det samme rett før meg ;-D Vi ble fortalt at han som eide hotellet, hadde lagt 100 lappen der med vilje den dagen golvet ble lakket for noen år siden. Pengelappen var rett og slett lakkert inn i golvet. Han hadde visst fått seg flere gode lattere pga den senere ;-D 

Rett ved der vi satte oss for å spise var det en utrolig nydelig kakkelovn. Den skulle jeg gjerne likt å hatt med meg hjem ;-) Den hadde passet rett inn i stuen min :-) 
Mens vi satt og spiste hørte vi at en mann sang opera. Han sang fint og jeg ble sittende og lytte. Det viste seg at det var en proff operasanger fra Tyskland som sang noen strofer for de som jobbet der ;-)
Det var fine, rare og merkelige ting rundt i hele hotellet. Mange ting som hotelleieren hadde samlet over lang tid. Det var så spennende å se alt det som var på veggene, at vi måtte gå litt i gangene bare for å se.
Jeg tror at dette er ett hotell man blir veldig glad i, for det er så hjemmekoselig. Fargene er jo ikke så moderne, men det gjør i grunn ikke så veldig mye ;-) Hele hotellet var fylt til randen med bøker overalt. Hvor enn du gikk var det bøker ;-)

Denne taklampen var utrolig fin og spesiell. Den er sikkert kjempegammel ;-)

På en liten do fant jeg en veldig søt vask ;-)

Men det var da vi oppdaget Leninbadet på Hotell Gästis at opplevelsen ble fullkommen ;-)
Leninbadet var såppas spesielt at det krever ett eget innlegg. Her ser dere en liten smakebit på neste innlegg:

Dere kan bare glede dere for det er ett helt spesielt bad ;-) Hadet på badet så lenge og ha en god kveld ;-)
Klem Hilde 

Ingen kommentarer: