Velkommen til Sjarm og Gledes blogg om klær, interiør, oppussing, dekking av bord, reise osv.

Sjarm og Glede er en godtebutikk for damer ;-) Menn er selvfølgelig også hjertelig velkommen ;-) Vi har ett kjempestort utvalg i gaver, interiør, klær, smykker, belter, noe sko mm. Sjarm og Glede er rett og slett en skattekiste midt i Storgaten 15 i Rakkestad i Østfold.

Åpningstider: man-fre 10.00-16.30, tors 10.00-18.00, lør 10.00-15.00.

Vi har dessverre ingen nettbutikk. Vi kan evt sende i posten, om det er enkelte varer dere vil ha, og bor langt unna ;-) Jeg garanterer ikke at jeg har varene igjen på lager, men det er jo bare å spørre på hringsor@online.no Dere finner oss også på Facebook ;-)


Du er besøkende nr : Free Hit Counters

søndag 15. mai 2011

KONFIRMASJON - DÅP - BRYLLUP - FESTBORD LILLA

Dette innlegget handler om tips til å dekke ett bord i lillatoner. Det er nok flere med meg som har "dilla på lilla" dagen ;-D Før brukte man lilla stort sett til advent, men nå har lilla blitt så populært, at man bruker det hele året. Det er spesielt den lyse lilla fargen som går over i lavendel, som er fin nå utover mot sommeren. Ovenfor ser dere en flott festremse i lys lilla med sommerfugler på.

Festremsen passer utrolig godt til konfirmasjon, dåp, bursdag, bryllup eller rett og slett ett herlig sommerbord ;)

Jeg har lagt en rosa metall girlander med bling blomster på oppå festremsen. I tillegg har jeg strødd sølvhjerter innimellom dekorasjonene. Telysholdere i sølv passer veldig fint til lilla :-)

Det er lurt å holde dekorasjonene på bordet forholdsvis lave. Da vil gjestene lett se og snakke med hverandre uten noe i veien. Ett sølvfat med lys i ulike høyder er alltid fint på ett festbord. Det er bare fantasien som bestemmer hva man kan ha på ett slikt lysfat. I dette tilfellet har jeg brukt ett hvitt 15 cm lys, hvor jeg surret en snor med sølvhjerter på. Jeg surret en girlander med med lilla perler rundt det hvite lyset. Ved siden av satt jeg ett 10 cm høyt lavendelfarget lys. Lavendel er bare så utrolig nydelig farge, og sammen med sølv skaper den skikkelig feststemning.Ett lite sølvlys gjør seg også ved siden av de to andre lysene. Det blir ett veldig fint spill i dekorasjonen når lysene er tent i ulike høyder. Sjarm og Glede har flere ulike falske blomster som man kan strø utover bordet, eller legge på fat slik jeg har gjort. Jeg har også brukt en kvist med blomster på fatet. Det er utrolig enkelt å lage ett slikt fat, og det tar ikke så lang tid heller. Man har ofte mye og ordne med når man skal lage fest, så det er en stor fordel at dekorasjonene er enkle å lage.

Jeg husker da Robert og jeg skulle gifte oss. Jeg satt opp alle blomsterdekorasjonene selv, unntatt brudebuketten. Det ble kjempefint, men det tok mye mer tid enn jeg trodde. Det ble en sen kveld før bordet var ferdig, og jeg kunne dra hjem og slappe av.

Jeg vil anbefale alle som skal arrangere fest, at de må få litt tid til seg selv også. Festdagen går altfor fort, så man må passe på å nyte den når den først er der. God planlegging er nøkkelen til at alt blir vellykket ;-) Det er mye hyggeligere å kose seg med oppgavene, enn å stresse for å bli ferdig.

Ett godt råd: Ikke vær redd for å spørre noen om hjelp ;-)


Her ser dere det samme fatet men med en litt annen løsning. Her har jeg gjort omvent med lysene i forhold til forrige fat. En hvit perle mansjett rundt det lavendelfargede lyset gjør seg godt. I tillegg har jeg brukt en hvit blomst med glitter på. Glitter passer veldig godt til festlige anledninger ;-) De to sølvhjertene gjør seg godt på fatet sammen med rosa strøblomster. Man kan feks sette på en liten ramme som viser han/henne/dem som liten.

Disse lavendelfargede serviettene med svarte blomster passer godt i fargen til festremsen. Man kan feks ha en kremfarget eller sølvfarget middagserviett i bunn dersom man vil lage vifte.

De rosa hjerteserviettene jeg viste i forrige reportasje om rosa, kan fint brukes til denne festremsen også. Vi har også rosa strøsommerfugler som passer godt til serviettene i fargen. De er kjempesøte og de finnes i flere ulike farger og størrelser. En girlander med lilla porselensblomster gjør seg også fint på bordet. Det er metall inni den, så den lett kan slynges rundt telys og dekorasjon.

Vi har stort utvalg i både festremser, stæsj og lys til den spesielle dagen ;-)

Kom innom så kan du få personlig hjelp med å planlegge ditt bord ;-)


Ha en fin kveld ;-)

Klem Hilde

Ingen kommentarer: