Velkommen til Sjarm og Gledes blogg om klær, interiør, oppussing, dekking av bord, reise osv.

Sjarm og Glede er en godtebutikk for damer ;-) Menn er selvfølgelig også hjertelig velkommen ;-) Vi har ett kjempestort utvalg i gaver, interiør, klær, smykker, belter, noe sko mm. Sjarm og Glede er rett og slett en skattekiste midt i Storgaten 15 i Rakkestad i Østfold.

Åpningstider: man-fre 10.00-16.30, tors 10.00-18.00, lør 10.00-15.00.

Vi har dessverre ingen nettbutikk. Vi kan evt sende i posten, om det er enkelte varer dere vil ha, og bor langt unna ;-) Jeg garanterer ikke at jeg har varene igjen på lager, men det er jo bare å spørre på hringsor@online.no Dere finner oss også på Facebook ;-)


Du er besøkende nr : Free Hit Counters

tirsdag 7. mai 2013

FESTBORD I LILLA OG ROSA

Nå er konfirmasjonstiden her igjen, og det er sikkert mange av dere som skal dekke ett flott festbord. Nedenfor har dere litt ideer på hvordan dere kan dekke ;-) 
Jeg synes det er viktig at man ikke bygger for høyt, foran folk som skal spise og prate sammen. 
Sjarm og Glede har fått inn noen flotte runde speilfat. De egner seg godt til å ha lys, og pynt på. Det er en stor fordel å bruke kubbelys på en festdag, for de varer i mange timer. Her har jeg valgt ett hvitt 15 cm lys, som jeg har tatt på ett syrinfarget blondebånd. Hjertenålen trykkes bare inn i lyset, slik at blondebåndet holder seg på plass ;-) Jeg har også brukt ett lilla 10 cm lys. Ett lite blomstertre med hvite blomster, gjør seg godt på fatet. Man kan ha en liten ramme, med feks bilde av konfirmanten, brudeparet eller jubilanten som liten ;-) Eller så kan man rett og slett klippe ut noen søte engler, slik jeg har gjort :-)

Det finnes mange fine telysestaker å velge mellom. Jeg synes disse som er rosa med gjennom brutt sommerfugl er veldig fine. Husk at vanlige telys brenner ca. 4 timer, så ha gjerne noen som tar ansvaret for å bytte dem ut, og tenne nye når de slukker. Her har jeg lagt en eføyranke, som jeg har snirklet imellom telysholderene. En liten vase med rosa og lilla tulipaner, lager en liten høydeforskjell. Jeg synes det er viktig å ha høydeforskjell på bordet, selv om man i utgangspunktet bør holde det lavt. Det skaper litt stemning. Ovenfor ser dere ulike servietter som kan passe til. Vi har mange ulike festremser man kan bruke. Jeg synes den rosa på bildet over har en flott farge. Vi har den type festremse i rosa, turkis og lime.
Noen liker det enkelt og ønsker kanskje bare å bruke telysholdere. Vi har noen flotte rosa/lilla prismeperler som man kan strø på bordet. Det blir så fint, og passer veldig godt på den festremsen vi har her. Den er gjennomsiktig med sølvpynt på. Den festremsen har vi også i svart. Det kan være veldig fint med svart, rosa og lilla også.

Dersom man liker at det er litt mer "stæsj" på bordet så kan man feks. knyte på ett syrinfarget blondebånd rundt den ene telysestaken. I den andre telysestaken kan man feks ha ett lite blomstertre. Alle de blomstene dere ser på bildene her, er falske. I dag er de falske blomstene helt annerledes enn de som var før i tiden.
Nå kan man nesten ikke se forskjell på ekte og falske blomster. Jeg ville vel brukt ekte på ett festbord, for det er noe eget med duften. Om det ikke går, så kan man gjerne bruke falske. Man kan evt ha noen duftpinner stående for å få duften ;-)

Sjarm og Glede har noen kjempesøte hjerter man kan strø bortover på festremsen. Ovenfor ser dere at jeg har satt på ett hjerte i blondebåndet, også tok ett lite eføy blad som jeg festet sammen med. Synes det var en artig detalj, som på en måte ble en helt ny dekorasjon. Nedenfor har dere flere tips til ulike servietter som kan passe til ;-) Jeg synes det er veldig fint med en serviett som står i buer oppå tallerknen. Jeg glemte selvfølgelig å lage ett eks. da jeg tok bilder ;-) Tror dere finner mange tips på nettet, på hvordan dere kan ha serviettene ;-) Vi har også fått inn noen flotte store hvite middagservietter, men de kom inn i stad. Så i skrivende stund ligger de foreløpig i eskene. Vi har flere servietter enn det dere ser her også. Dette er bare ett lite utvalg.







Denne søte rosa festremsen med sommerfugler på, er bare så skjønn. Den kan brukes til konfirmasjon, dåp, bryllup, bursdag, sommerfest mm. Vi har fått inn telys med sommerfugler i rosa. De passer så godt til noteserviettene som også har sommerfugler på seg. De serviettene med "gammeldagse" barn er bare så fine.

Nedenfor har jeg satt noen søte telysholdere på ett sølvfat. Jeg pyntet fatet med lilla steiner, og noen strøhjerter med bling.

Ovenfor ser dere en festremse med blonder i lilla. Jeg tok ett par blanke telysholdere, og puttet oppi lilla sand, og telys med sølvskimmer. Vi har også den sanden i rosa. Så tok jeg en liten eføygirlander som jeg tok rundt den ene telysholderen. Jeg synes de nye konfirmasjon serviettene med tekst er kjempefine. De har vi i lilla, blå og lime.




Dere ser ett snev av lime til høyre i bildet ovenfor. Det kommer ett eget innlegg med lime ;-) Jeg vil bare skryte litt av de søte telysholderene med sommerfugl på. De kan brukes både av jente og gutt.
Ovenfor så ser dere noen kjempefine telysholdere. De små rosene har vi i rosa, lilla og krem. Jeg synes den lilla festremsen med sommerfugler er så fin. Jeg har lagt to og to strøhjerter oppå festremsen. Vi har også klyper med disse hjertene på, dere ser de såvidt på bildet nedenfor. De kan man feks sette på glasset med navnelapp på ;-) Gjestene kan få med seg navnelappen med klypen på hjem, så har de ett hyggelig minne ;-)
Vi har flere festremser enn det dere ser på bildet. Kom innom for å få hjelp og veiledning til bordet ditt ;-) Bor du langt unna, men vil gjerne ha noe av dette ? Da er det bare å sende meg en mail, så ordner jeg det.
Ha en fin dag. Klem Hilde (hringsor@online.no)

Ingen kommentarer: