Velkommen til Sjarm og Gledes blogg om klær, interiør, oppussing, dekking av bord, reise osv.

Sjarm og Glede er en godtebutikk for damer ;-) Menn er selvfølgelig også hjertelig velkommen ;-) Vi har ett kjempestort utvalg i gaver, interiør, klær, smykker, belter, noe sko mm. Sjarm og Glede er rett og slett en skattekiste midt i Storgaten 15 i Rakkestad i Østfold.

Åpningstider: man-fre 10.00-16.30, tors 10.00-18.00, lør 10.00-15.00.

Vi har dessverre ingen nettbutikk. Vi kan evt sende i posten, om det er enkelte varer dere vil ha, og bor langt unna ;-) Jeg garanterer ikke at jeg har varene igjen på lager, men det er jo bare å spørre på hringsor@online.no Dere finner oss også på Facebook ;-)

Du er besøkende nr : Free Hit Counters

mandag 19. september 2011

Stockholm

Hei :-) Sommeren er forlengst over, og høsten er her med sitt regnvær ;-/ (Dvs i skrivende stund har jammen solen tittet fram) Jeg tenkte å mimre litt på en tur vi gjorde i sommer. Mannen min, ungene og jeg tok en langweekend til Stockholm denne sommeren. I flere år hadde jeg ønsket å reise dit, så endelig bøy muligheten seg ;-D

Her ser dere den flotte muren inn til Gamlastaden i Stockholm :-)
Som dere ser hadde vi knallvær stort sett under hele oppholdet.

Da jeg kom på innsiden av muren  og ett stykke innover i Gamlastaden føltes det nesten som om vi var i Italia.
Det var trange kjempekoselige gater, fulle av butikker og spisesteder på hver side. Det var med andre ord ikke noe problem å få shoppet ;) Jeg fikk kjøpt meg en flott veske bla. ;-)

Jeg elsker å se på gamle bygninger og studere detaljene. Det gode håndtverket som noen engang i tiden har jobbet med.
Så det ble litt kikking på de gamle husene også ;-)
Nedenfor ser dere en fasade jeg bare måtte ta bilde av.
De flotte blomstene, rutene i vinduene og skoddene gjorde at denne fasaden ble utrolig søt synes jeg ;-)
Brosteinen under setter liksom prikken over i en ;-D

Nedenfor ser dere det gamle slottet som ligger i Gamlastaden. Vi gikk inn der og kikket, og det var utrolig flott. Masse gullbelagte ting, tunge tepper, flotte stoler og bilder. Det var rett og slett en opplevelse som kan anbefales. Inne i slottet var det også en kirke som var helt utrolig fin med masse detaljer.
Jeg mener å ha hørt at prinsesse Victoria og Daniel giftet seg der, men ta det med en klype salt, for jeg er ikke helt 100 % sikker ;-)

Ovenfor ser dere ett museum med gamle penger, men det var vi bare innom og snudde. Jeg fant ut at med den knappe tiden vi hadde, så var kanskje ikke gamle penger noe å bruke tiden på ;-D
Det var mye morsommere å bruke "nye" penger i Drottninggatan som er hovedgaten i Stockholm. Det var salg da vi var der, så det ble litt shopping ;-D "Litt" er vel en sammenligning som ikke mannen deler ;-D
Han lurte tilslutt på hvor mange poser jeg egentlig hadde ;-D

Tilbake til mueseum..... Vi var innom Vasaskipet (båt som ble tatt opp for 50 år siden, og som hadde ligget på havbunnet i over 800 år).
Det var morro å se for hele familen og kan anbefales. I tillegg var vi innom ett akvarium, og så på både store og små fisker. Jeg stod og kikket inn ett, da det kom en kjempeflyndre rett foran nesa mi. Den var helt hvit under og hadde bare en strek til munn. Den så ut som ett spøkelse ;-D Jeg har desverre ikke noen bilder av det her.
De bildene jeg har vist nå, er kun de bildene jeg har tatt med mobilen, så det er ikke verdens beste kvalitet på dem. Vi har flere bilder av Stockholm, men de ligger selvfølgelig i kameraet ennå ;-) Ting tar litt tid innimellom se, man rekker liksom ikke alt ;-D
Kanskje det kommer flere reportasjer om Stockholm når jeg har resten av bildene ;-D Vi får se hva jeg rekker etterhvert, jeg tør rett og slett ikke love noe ;-D

Her ser dere noe av det gode vi spiste i Stockholm, nemlig marinert kyllingtoast med ost på toppen. Kjempegodt :-)
Det med å spise noe godt når man er på tur, det betyr masse for meg :-) Det er helt greit med McDonalds en gang i løpet av turen for ungenes skyld :-)
Det er viktig at det er god og spesiell mat resten av turen, for det gir jo en opplevelse det også ;-)

Ovenfor ser dere den flotte lysekronen som hang på vårt hotell som var Scandic i Solentuna (ca ett kvarter med tog fra Stockholm sentrum).
Den passet perfekt over den flotte trappen, og bare den gjorde hotellet verdt å bo på ;-D
Det var også playstation på hotellet, noe som ungene synes var helt topp. Noe annet ungene synes var helt topp i Stockholm, var nemlig Grøna Lund, ett tivoli med masse karuseller. Eldstemann var tilogmed så tøff at han ble med pappaen opp i noe som het "Fritt fall", hvor de ble sluppet rett ned fra 80 m. Jeg stod med hjerte i halsen da de for ned i den karusellen, men ble lettet da han kom ut med ett stort smil :-)

I Gamlastaden fant jeg flere interiørbutikker, og jeg måtte selvfølgelig innom alle jeg så ;-)

I forkant av reisen til Stockholm fant jeg masse informasjon på Emelines blogg:

Hun er utrolig dyktig til å skrive, og hun hadde skrevet masse om interiør i Stockholm. Jeg skrev ut hennes sider fra nettet og fulgte nesten slavisk de interiørbutikkene hun hadde vært i. Hun hadde leid en dame som var profesjonell cityshopper, som viste henne rundt i byen. Det var veldig kjekt og utrolig "nøtti" for oss som leser hennes blogg at hun hadde skrevet så bra om interiør i Stockholm :-) Takk for at du delte disse opplysningene med oss Emeline :-)